Prowadzenie firmy, w szczególności w obecnych warunkach jest znacznie utrudnione. Kolejny lockdown, kolejny brak rozwiązań dla gospodarki, a prowadzenie biznesu nie można zawiesić, czy przenieść, w bardziej przyjazne miejsca. Bardzo często posiada się klientów regionalnych, dla których zmiana położenia firmy dalej, skończyłoby się utratą ich, ponieważ wybiorą inną firmę oferujących to samo.

Tam, gdzie wiele firm znów zawiesza działania, czy nawet wycofuje się z rynku regionalnego, uwalnia potencjalną pulę potencjalnych klientów, których można pozyskać. Jeśli firma jest łatwo znajdowana, to by nie straciła okazji pozyskania klientów bardzo ważne jest dostosowanie wnętrza lokalu właśnie pod potencjalne wymagania ich.

Dotyczy to również nowych firm, które wyczuły okazje do uruchomienia działalności, właśnie z powodu zwolnienia znacznej części rynku przez znaczną ilość firm. Co pozwoliłoby wypełnić tą pustkę przy odpowiednich działaniach marketingowych.

Tak jak strona internetowa stanowi wizytówkę firmy w internecie, tak wnętrze lokalu stanowi o „wnętrzu”, jakości oraz standardzie jakie są oferowane. Stąd do planowania należy podejść z rozwagą oraz odpowiednim balansowaniu, między ilością elementów, a ergonomią, czy estetyką. Puste lokale nie przyciągną klientów, tak jak również lokale, które przytłaczają ilością bodźców już na dzień dobry, nim klient np. usiądzie na kanapie.

Bardzo często lokale nie są duże, minimalizując koszty wynajmu, a przez to powierzchnia do zagospodarowania jest mniejsza i tu postawienie fotele barberskie w większej ilości byłoby wręcz niemożliwe, ponieważ nawet 1 fotel może zająć połowę powierzchni i każdy dodatkowy element zabierałby nie tylko prześwit, ale i utrudniałby pracę, a co dopiero by zachować odpowiedni standard.

Właśnie balansowanie między tymi elementami jest najtrudniejszy. Dostosowanie poszczególnych elementów powinno być zrobione najlepiej z listą zawierającą niezbędne elementy i jakie funkcjonalności dostarczyć ma klientom, ale i pracownikom.

Podział przestrzeni na pracowników, klientów oraz strefy neutralne pozwoli poznać dodatkowe ograniczenia, na podstawie których można szukać odpowiednich mebli, krzeseł, czy kanap. Należy również unikać by recepcja w firmie nie była zbyt duża, kiedy poszczególne pokoje do użytku klienta są bardzo małe, taka dysproporcja zmniejszy komfort i zadowolenie, a to przełoży się na dłuższy czas przekonania klienta, do skorzystania z usług.

Częstym błędem, jest właśnie zbyt duża recepcja, gdzie niemalże można usłyszeć echo, czy zasypania klienta informacjami dodatkowymi w formie plakatów, reklam, często o zróżnicowanej tematyce, a do tego jeszcze telewizor, gdzie programy są na jeszcze inny temat. Daje to uczucie przepychu, który ułatwi zdobywanie klientów próżnych, ale w przypadku produktów specjalistycznych, czy nawet masowych najlepszy klient, to klient, który wyjdzie zadowolony i wróci, wróci z przyjaciółki. Pierwsze wrażenie jest bardzo trudno poprawić w późniejszym czasie, bo to odczucia zostają z klientem przez miesiące, może nie pamiętać oferty, czy produktu i usługi, ale będzie pamiętał, że było echo, czy nawet nie było łazienki dostępnej.

Tak jak duże sklepy zwykle tworzą szerokie wejścia bez dużej ilości produktów, pomimo ogromnego asortymentu, jest to związane właśnie z uniknięciem przytłoczenia klientów, tak że wejście wydawałoby się naturalnym wyborem. Kto robiąc zakupy w dużych sieciach narzekał na wejście? Narzekamy zazwyczaj na braki w asortymencie, innych kupujących, czy kolejki do kas, ale sam proces zakupu nie jest bardzo męczący, a to powoduje, że klient szybko przyzwyczai się do robienia zakupów w konkretnym sklepie. Podobne zasady dotyczą lokali usługowych, gdzie pomimo usługi, która może dysponować zróżnicowanymi metodami, stylami, funkcjonalnościami, technologią itd .. tak fundament tego wszystkiego opiera się na tym samym, to klienta te poszczególne elementy na start w dużym stopniu nie zainteresują bo może potraktować je jako osobne usługi, z powodu braku wiedzy. Klient, który posiada wiedzę, nawet w formie podstawowej jest wymagającym klientem, ale jednocześnie jest najlepszym. Z powodu wymagań względem jakości.

Klient bez znajomości i wiedzy, dla niego liczy się tylko efekt końcowy, najlepiej najtaniej, a jeszcze lepiej za darmo. Zwykle tacy klienci generują najwięcej pracy, którą można uniknąć. Poniekąd jest to właśnie z powodu prezentowania produktów i samej firmy.

Ogromną rolę wtedy odgrywają pomieszczenia, w których prowadzi się rozmowy lub wykonuje usługi. Tu bardzo istotne jest pokazanie szerokości tematu, ale również i tu to klient powinien odkrywać krok po kroku swoją świadomość, a nie zostać zasypany wiedzą. Wiedza wpojona na szybko jest wiedzą, którą niechętnie osoby przyjmą.

Ten błąd również bardzo często popełniany jest przy sprzedażach internetowych, kiedy klienta zasypujemy danymi, informacjami, jakie potrzebuje, ale potrzebuje je na raty, a nie wszystko w 1 pdf czy mailu. Jest to często spotykane przy usługach IT, gdzie nie ma czasu prowadzić rozmów i negocjacji przez długie miesiące, gdyż zwykle okazuje się, że klient nie ma wystarczającego budżetu na nawet minimalne działania – wtedy zwykle kolejnych klientów zasypuje się danymi by samo odkrywali co potrzeba.

Dlatego zwracać uwagę należy:

  • by pomieszczenia nie wydawały się puste,
  • pomieszczenia nie przytłaczają potencjalnych klientów
  • pomieszczenia dostępne nie są za duże, a tym bardziej nie ma w nich echa,
  • by wiedzę o produktach i usługach, klient zdobywał krok po kroku,
  • ujednolicenie mebli do stylu i formy jaką firma chce reprezentować.